Ångvälten – en säljartyp

Det finns tre typer av säljare: den framgångsrike, ångvälten och den mediokre. Den mediokre säljaren är egentligen ingen säljare, utan en person som temporärt tagit på sig ett säljuppdrag för att förhoppningsvis kunna betala räkningarna och få mat på bordet, vilket brukar lyckas så där. Den här artikeln handlar dock om ångvälten som säljartyp.

Ångvälten är den typ av säljare som är beredd att gå över lik för att tjäna pengar. Inga metoder är usla nog, ångvälten ljuger och manipulerar, överdriver och skarvar för att få kunden dit han eller hon vill. I spåren av ångvältens framfart står, sitter och ligger överkörda och besvikna kunder och mer än hälften av dem kommer att utnyttja sin rätt att ångra sitt köp, vilket resulterar i att ångvälten har en ångerfrekvens på 50-70%. Trots detta byter inte ångvälten stil utan kör på i sina stålhätte-försedda ullstrumpor och tror sig vara en riktig stjärna inom försäljning. Det finns inget som ligger längre ifrån sanningen än det.

Den här typen av “säljare” är varje klok företagares stora skräck och en typ av “säljare” som vederbörande ska hålla sitt företagande så långt borta ifrån som det är möjligt. Denna typ av säljare är nämligen ingen god representant för den seriöse företagaren, tvärtom. Tyvärr är denna säljtyp vanligt anlitad inom just oseriöst företagande och det är den här typen av säljare som gett säljarkåren i det stora hela ett dåligt rykte.

Ångvälten behöver lära sig sälja av den serviceinriktade och förtroendeingivande säljaren annars kommer ångvälten alltid att vara den säljare som ligger i topp när det gäller ångerfrekvens. Den serviceinriktade säljaren har en låg ångerfrekvens eftersom en serviceinriktad säljare vill vara helt säker på att denne och kunden är helt och hållet överens om den affär som är gjord innan samtalet och kundmötet är över, win/win för alla med andra ord.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *