Demonstrera produkter på marknader och mässor

Att dema (sälja genom att demonstrera) produkter är också en av grenarna inom säljyrket, en av de roligare grenarna om man behärskar metoderna. Även här är det få som har vad som krävs för att bli en framgångsrik säljare men med rätt coachning och rätt inspirationskälla går det att träna upp och bli framgångsrik.

Att dema produkter ska vara roligt. Att vara i besittning av skådespelartalanger är en klar fördel. Om man dessutom gillar produkten så ligger man hästlängder före en säljare som bara tagit på sig uppdraget för inkomstens skull eller för att ha ett jobb, typ vilket jobb som helst.

En skicklig säljare får folk att samla sig i stora skaror under den tid som demonstrationen pågår. Begåvade säljare demar med den ena handen och säljer med den andra. Jag vet, för jag är den sortens säljare som till och med andra säljare vill se in action.

Så hur blir man en skicklig mäss- och marknadsförsäljare?

  • Gillar man produkten så har man redan där ett försprång och halva loppet är redan vunnet. Gillar du produkten så behöver du ju bara övertyga den potentiella kunden genom att förklara alla fördelarna som du redan förstått. Det är lättare att sätta ord på fördelarna om det kommer från hjärtat.
  • När du demar produkten så tänk först igenom alla fördelarna och hur du ska överraska kunden. Överraskningarna och fördelarna med produkten ska avlösa varandra. När du förklarat en fördel så är kunden imponerad. Då förklarar du nästa fördel och kunden blir ännu mer imponerad. Det är då du förklarar och demar nästa fördel, och så håller du på för att stegvis leda kunden till säljögonblicket.

Du vet att du är en duktig säljare när kunderna som inte handlar av dig tackar för showen. Det finns en anledning att de inte handlar av dig just nu. Showen glömmer de inte så de handlar av dig en annan gång.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *