Kunder man inte vill ha

Finns det kunder som man inte vill ha? Ja, helt klart. Det finns människor som man helt enkelt ska gå loven omkring och undvika att involvera sig med. Det är självklart svårt att avgöra vilken typ av person man har framför sig eller på andra sidan telefontråden, men några redflags kan vara bra att känna till.

Varför ska man då undvika vissa kunder? Därför att de kostar företaget mer i tid än vad de genererar i intäkter. Det är den enkla förklaringen. De är så kallade “tidstjuvar” och sådana ska man hålla så långt ifrån sitt företagande som det bara går. Den här typen av individ tycker sig vara en alldeles särdeles speciell individ och kommer därför att propsa på kunglig behandling. Det är aldrig värt det. Gnäll och klagomål är belöningen för att man försöker tillmötesgå den här typen av individ vilket är kvalificerat tidsslöseri. Det är alltså mer lönsamt att undvika den här typen av kund.

Det finns kunder som är värda att lägga ner tid på. Sök efter dem istället. Det har visat sig att när det gäller kunder så fungerar Paretoprincipen även på dem. Det innebär att det finns kunder som motsvarar 20/80-principen vilket alltså för en företagare betyder att 20% av kunderna kommer att generera 80% av företagets intäkter. Slösar man då tid på Kung Gnäll, så kan det hända att man missar de kunder man verkligen vill ha.

För att hitta de goda kunderna så måste man kyssa många grodor på vägen. Gör dina kundbesök och ring dina samtal. När du stöter på Kung Gnäll och Tant Grandios men ömklig, så tacka för dig och gå vidare. Ju fler kundmöten och samtal du avverkar per dag desto snabbare kommer du att stifta bekantskapen med guldkunderna, dina Pareto-kunder. Se till att effektivisera dina kundkontakter så kommer framgångarna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *