Nystartade företag behöver dessa 9 sälj- och marknadsföringstips!

Det är stor skillnad på att sälja sig själv och att marknadsföra sig själv. Bidragsgivare till Entrepreneur delar sina åsikter.

Ditt företags resultat kan dra stor nytta av effektiv marknadsföring. Om du gör det fel kan det kännas som att du slänger in pengar i ett inferno. Det kan vara utmanande för småföretagare att lära sig alla komplexiteten i försäljning och marknadsföring eftersom de måste vara vad deras småföretag kräver hela tiden. Det kan vara ännu mer utmanande om du inte är en naturlig säljare. Följande nio marknadsföringstekniker för nystartade företag kan hjälpa dig att öka försäljningen, annonsera mer effektivt och spara pengar på lång sikt.

Fokusera på de positiva aspekterna av din produkt snarare än de negativa aspekterna.

Allt handlar om att visa upp vad som skiljer dig från konkurrenterna när det kommer till att marknadsföra dig själv. För att åstadkomma detta finns det tre primära metoder.

  • Kostnad (du vet hur man prissätter en produkt bättre än konkurrenterna)
  • Kvalitet (du är överlägsen)
  • Allt ovan och mer (du erbjuder det bästa värdet)

Det finns dock en betydande skillnad mellan att marknadsföra sig och att sälja sig själv. Det är inget fel med att säga att din produkt eller tjänst är billigare eller mer effektiv än en konkurrents, men det informerar inte kunderna om hur mycket bättre deras liv kommer att bli som ett resultat.

Att sälja handlar om att visa värdet av en produkt eller tjänst för kunden. Det är möjligt att en jämförelse kommer att uppmärksamma de fördelar du tillhandahåller, men du annonserar alltid för en funktion eller ett värde.

Var inte rädd för att be om feedback.

Sam Walton, grundaren av WalMart, började sitt detaljhandelsimperium på landsbygden i USA. Trots den utbredda uppfattningen att en masshandlare skulle misslyckas om den inte var belägen i en stad med en koncentrerad befolkning, var detta fallet. Om du ville flytta på mycket grejer så behövde du många människor, eller hur?

Det enda sättet Walton kunde lära sig om sina konsumenter var genom att lyssna på dem. På grund av storleken på deras familjer eller nödvändigheten av att lagra sina egna småföretag köper invånare på landsbygden och förortsområden ofta större kvantiteter än stadsbor. Tack vare Waltons skarpa öra står världens största tegel-och-murbrukshandlare nu högt. Klienten har alltid rätt, även om de ibland trotsar logiken. Lyssna på vad de har att säga.

Marknadsför din produkt innan den är klar för försäljning.

Vissa företag bedriver inget marknadsförings- eller PR-arbete förrän deras produkt är utmärkt. En dyr sådan. När en produkt är färdig tänker många företag sälja den direkt. Men om ingen vet om det, kommer efterfrågan att börja från noll tills du påbörjar en marknadsföringskampanj för att skapa varumärkeskännedom för potentiella kunder.

Även en liten mängd förskottskampanjer kan varna potentiella kunder om den förestående ankomsten av dina varor. Förmåner kan säljas redan innan produkten levereras. Kunderna kommer att meddelas så snart produkten är klar på detta sätt!

Tänk utanför lådan!

Under de senaste 30 åren har marknadsföringslandskapet radikalt utvecklats. Det fanns inga sökmotorer eller webbplatser för sociala medier då. Internet som vi känner det fanns inte. Online marknadsföringstaktik som är både kreativ och effektiv är nu tillgängliga för små företag utan kostnad. Som ett exempel kan du använda videomarknadsföring online, sociala medier, blogginfluenser, crowdsourcing, tävlingar, innehållsmarknadsföring och mer.

Det är viktigt att få tillbaka dina resultat snabbt. Misslyckas snabbt.

Marknadsföring som inte spåras är marknadsföring som inte har fungerat. Även om det kan vara möjligt att uppfatta en försäljningsökning efter att ha spenderat pengar på reklam, är detta inte nödvändigtvis en tillförlitlig indikator på ökad försäljning. Även om det är svårt att säkert veta om pengarna du spenderade på reklam var värda det, kan det ha varit vad som helst. Det är möjligt att du upplever en säsongsmässig ökning av försäljningen som kommer att avta om någon månad.

För att få ut det mesta av dina marknadsföringsinsatser måste du kunna följa deras framsteg. Sätt system på plats för att övervaka antalet försäljningar som genereras som ett resultat av varje marknadsföringsinsats. Marknadsför olika produkter och tjänster genom att driva en mängd olika marknadsföringsinitiativ i små partier. Du kommer att kunna jämföra effektiviteten hos olika marknadsföringsmetoder på detta sätt. De som inte fungerar ska slängas och de som gör det ska behållas.

Att använda en mängd olika metoder för att marknadsföra din produkt eller tjänst är ett bra sätt att

Som tidigare nämnts är det en bra idé att experimentera med en mängd olika marknadsföringskanaler och idéer för att hitta den mest effektiva. Det är inte ovanligt att en kombination av de ovan nämnda faktorerna spelar roll. Ju mer ditt varumärke hänvisas till i en blogg som dina kunder gillar, desto mer börjar de anamma det som ett välrenommerat, pålitligt och välkänt institut Jon. I framtiden, om kunder har ett behov av din produkt eller tjänst, kommer de att tänka på dig snarare än en konkurrens.

PR är något som bör göras hela tiden.

Traditionell reklam förlitar sig på din produkts marknadsföringsmaterial för att sälja den. Varumärkesbyggande och stöd uppstår när du engagerar dig i PR eller när du nämns i media av en pressmedlem eller en media som täcker din bransch.

Mashable eller The Wall Street Journals namn bör visas tydligt på den översta sidan av ditt företags webbplats om du har varit med i dessa publikationer. Wall Street Journal kommer ändå att hänvisa till ditt företag som “som nämnt i” även om bara din VD citerades. Kunderna får förtroende för din verksamhet när de ser ditt företags namn bredvid namnet på den aktuella tidningen.

Även små segrar i media, som ett omnämnande i en lokaltidning eller ett blogginlägg, kan få stor inverkan. PR varar också mycket längre än de flesta former av traditionell reklam. PR kan ha en betydande inverkan på ett företags rykte och synlighet.

Uppmuntra klientinteraktion genom att tillhandahålla ett forum för dialog.

Vad dina kunder än har att säga vill du veta. Utan ett sätt för kunderna att uttrycka sitt missnöje eller uppskattning ger du intrycket att deras tankar och åsikter inte spelar någon roll. Det är viktigt att komma ihåg att även när en kund är arg har du förmågan att offentligt visa din vilja att ställa saker till rätta eller få en konsument att känna sig uppskattad – vilket är PR-guld.

Du kan ta itu med problemet och kontrollera en del av berättelsen genom att tillhandahålla en plats för denna typ av konversation att äga rum på din webbplats. Istället klagar din kund över problemet på en tredjepartswebbplats, där du inte kan svara på det eller anpassa ett ändrat svar.

Vi hoppas att se dig snart igen.

Belöna en persons lojalitet eller uppmärksamhet genom att ge dem något i gengäld. Min bokförings- och lönebyrå online, Patriot Software, arbetar utifrån premissen att dess kunder är dess försäljningsavdelning. Som företagare kan du inte konkurrera med kraften i mun-till-mun och kunder som är varumärkesevangelister. Som ett resultat fortsätter jag att belöna kunder genom att erbjuda låga priser, utmärkt kundservice och regelbundna mjukvaruuppgraderingar.

Kom in nu

Säljprocess

För att framgångsrikt sälja en produkt eller tjänst är en försäljningsprocess den regelbundna serien av åtgärder, så kallade faser, som måste inträffa.