För småföretag är det oerhört viktigt att analysera försäljningsdata.

Försäljningsdata kanske inte står högst upp på din att göra-lista, men informationen som hämtas från den kan hjälpa dig att växa och förbättra ditt företag.

Att driva ett framgångsrikt företag kräver förståelse för försäljningsanalys.

Det är möjligt att använda säljanalys för att avgöra vilka produkter man ska fokusera på, var man ska sälja och det mest effektiva sättet att nå kunder.

Små företag kan använda en mängd olika säljanalysverktyg för att vässa sin konkurrensfördel och utöka sin verksamhet.

För att hjälpa småföretagare att bättre förstå sina försäljningsdata har vi skrivit den här artikeln.

Småföretagare kan vara upptagna av kassaflöde, men analys av försäljningsdata är lika viktig. Du kommer inte att kunna upptäcka en trend, ta bort en produkt eller öka lagret för att möta efterfrågan om du inte övervakar din försäljning. När det kommer till dagens värld med flera försäljningskanaler blir detta allt viktigare.

Enligt Opher Kahane, vice vd och general manager för QuickBooks Commerce, “I denna covid-era är omnikanal och digital handel så avgörande.” Det är viktigt för företagare att veta vilka produkter som säljs mest. En djupgående titt på försäljningsdata är avgörande, särskilt när ditt företag växer.

Varför ska du hålla ett öga på din försäljningsanalys?

Små företag har mycket information att hålla reda på. Varje gång en kund köper något från ditt företag har du en mängd data till ditt förfogande som kan användas för att göra en mängd olika affärsval. Av olika anledningar bör du titta på försäljningsdata.

Det har potential att förbättra ditt kassaflöde.

Ett företags kassaflöde beror på dess förmåga att generera försäljning. Du kan få en bättre uppfattning om din nuvarande kassaposition och hur den kommer att se ut i framtiden genom att titta på din försäljning.

“Du lämnar mycket information där ute som skulle vara värdefull och användbar inom ditt företag om du inte tar dig tid att analysera försäljningsdata”, säger Twyla Verhelst, en CPA som övervakar FreshBooks Accounting Professionals Program.

Försäljnings- och marknadsföringsbeslut baseras på informationen från denna studie.

Det är vanligt att småföretag säljer sina varor på Amazon och andra allmänna marknadsplatser som Amazon.com. Att spåra både din online- och fysiska försäljning är avgörande för att avgöra vilka områden av ditt företag du bör fokusera på.

Tänk dig bara att spendera mycket tid och pengar på Facebook-annonsering bara för att se att din försäljning i första hand kommer från Amazon. Du kanske också förbereder dig för att beställa mer lager för en specifik produkt utan att inse att efterfrågan på den avtar.

Det är möjligt att ta reda på vilka försäljningskanaler, marknadsföring och produkter man ska fokusera på när man väl har fått sin försäljningsdata, sa Kahane.

Det är ett bra hjälpmedel för koncentrationen.

Med begränsade timmar på dygnet för att hitta nya kunder eller analysera försäljningsdata, kämpar småföretagare alltid för att hålla koll på allt. Ett företags fokus kan minskas genom att studera försäljningsdata, enligt Tom Sullivan, USA:s handelskammares vicepresident för småföretagspolitik. Ett exempel på en organisation som säljer direkt till kunder och distributörer gavs. Företaget insåg att enbart försäljning till distributörer skulle vara mer lönsamt efter att ha undersökt försäljningstrender.

Dina mest lönsamma produkter och de som inte säljer, dina mest lönsamma kunder och potentiella försäljningsmöjligheter kan alla identifieras genom en analys av din försäljningsdata.

Som Sullivan uttryckte det, “Det är en värdefull datamängd, och det finns teknik som kan hjälpa.”

Det har potential att förbättra din verksamhet i allmänhet.

Från informationen från att analysera försäljningsdata kan du vidta åtgärder för att förbättra ditt företags verksamhet. Vill du hålla koll på ditt företags försäljning och kunddata med ett CRM? Kolla in våra val för den bästa CRM-mjukvaran för småföretag.]

När det gäller att skydda ditt kassaflöde, fatta välgrundade beslut om produkter, marknadsföring och uppsökande verksamhet; och för att avgöra när det är dags att pivotera och förbättra den övergripande verksamheten är det viktigt att analysera din försäljningsdata.

Vilka olika typer av försäljningsdata ska övervakas?

Många försäljningsmått kan analyseras för ditt företag.

Ökad försäljning under föregående period, oavsett om det är ett kvartal, månad, sex månader eller ett år, är en indikation på ditt företags hälsa. Om försäljningen har ökat, minskat eller varit oförändrad från föregående period kan avgöras genom att titta på denna graf.

Analys av produktprestanda baserat på försäljningsdata kan hjälpa dig att avgöra vilka produkter som säljer bra och vilka som inte säljer det. Du kan ta reda på vad folk föredrar när det gäller färg, typ eller årstid när det kommer till specifika produkter. Med hjälp av detta mått kan du avgöra om du behöver öka eller minska dina lagernivåer.

Lagerhanteringen görs mycket enklare med denna information om försäljningen Betygsätta. Den visar dig skillnaden mellan det inventarie du har sålt och det lager du har till hands under loppet av en månad. Din försäljningsstrategi kan få hjälp av denna information.

Att få en kund kan vara dyrt, särskilt när försäljningsprocessen är lång och dyr att slutföra. Om du har försäljningsdata kan du se hur många leads du konverterar. Du vet att dina kundförvärvsinsatser måste justeras om det tar för lång tid.

Företagsägare måste nu sälja genom flera kanaler på grund av den snabba tillväxten av onlineshopping i spåren av influensaepidemin. Som ett resultat får du en bättre uppfattning om vilka marknadsföringskanaler du ska fokusera på.

Följande är bara några av de många försäljningsmått som kan mätas och övervakas. Detta beror på vilken typ av produkter du säljer, hur länge du har drivit ett företag och säsongsvariationen i ditt företag.

Till exempel förklarar Salesforce senior vice president för SMB Enrique Ortegon att ett företags försäljningsprestanda förbättras när det mäts. Säljare produktivitet, toppförsäljning dagar och tider, och produkter som säljs mer eller mindre kan alla hämtas från dessa data, liksom vilka marknadsföringskampanjer som är mest effektiva.

Försäljningstillväxt, produktprestanda, lead-to-konverteringsfrekvens, försäljningsfrekvens och försäljning per kanal är några av de mätvärden du kan spåra för att förbättra din verksamhet.

Vad är det bästa sättet att analysera försäljningsdata?

Det är en sak att veta att du behöver analysera försäljningsdata; det är en helt annan sak att faktiskt göra det. Småföretagare kan bli förlamade av den svåra uppgiften att sätta ihop en affärsplan.

Från och med 2020, “fler företag kom undan med framgång av en slump”, sa Verhelst. “De litade på sina instinkter för att fatta sunda beslut. Det är möjligt att de kommer att ångra sig senare. Det är möjligt att de kunde ha gjort det bättre om de hade mer information.”

Börja med det du redan har.

Verhelst rekommenderade att börja med de system du redan har på plats för att övervinna rädslan. Ett POS-system, en faktureringsplattform eller ett annat operativsystem kan användas. I de flesta fall är informationen du kan hämta från dessa källor tillräcklig för att hjälpa dig att fatta beslut. Enligt Verhelst, om det inte är det, bör du göra en revision av dina verktyg för att hitta ytterligare informationskällor.

Cykelbaserad försäljningsanalys.

Vissa företag jämför försäljningen från en månad till en annan när de gör en försäljningsanalys. Du bör spåra försäljning år över år om ditt företag är säsongsbetonat, till exempel under semesterperioden, enligt Kahane. Om du inte har en särskilt hektisk tid på året är det förmodligen bättre att jämföra månader med månader eller kvartal med kvartal. Längden på en reklamkampanj eller push på sociala medier kan också beaktas vid spårning av försäljningsdata.

Nå ut till dem i ditt nätverk.

Enligt Sullivan är det viktigt att analysera dina försäljningsdata objektivt. En tydlig bild av var din försäljning är och var den kommer att vara i framtiden är till hjälp även om siffrorna är dåliga. Om du inte är säker på vad du ska göra med försäljningssiffrorna eller hur du kan göra dem bättre, överväg att konsultera ditt personliga nätverk, som Sullivan refererar till som din “småföretagares styrelse.” Det här är personerna i ditt personliga och professionella nätverk som kan ge dig goda råd.

Företagsägare utbyter ständigt innovativa idéer, enligt Sullivan. För att ett litet företag ska bli framgångsrikt måste det ha en rådgivande styrelse.

Det viktigaste här är att du inte behöver skrämmas av att analysera din försäljningsdata. Därifrån bygger du vidare på de system du redan har på plats. Ta en titt på försäljningsdata över en tidsperiod och sök råd från andra småföretagare.

Vad finns det för alternativ för försäljningsanalysprogramvara?

Det finns ett brett utbud av alternativ för försäljningsanalysprogramvara på marknaden. Några av de mest populära säljanalysprogram på marknaden finns i den här listan med erbjudanden.

SAS: Sedan 1970-talet har SAS varit en pionjär inom området dataanalys. Dess försäljningsanalysverktyg gör det enkelt för dig att analysera försäljning och förutse framtida försäljning.

Du kan använda Salesforce Essentials för att hantera dina kontakter och potentiella kunder, samt analysera försäljningsdata. Installationen är enkel och kan växa med ditt företag.

Med FreshBooks kan småföretag enkelt hålla koll på sin ekonomi, och det är kompatibelt med många populära CRM, inklusive HubSpot.

Om du är en småföretagare är HubSpot Sales ett måste-verktyg för att analysera försäljning och skapa e-postmallar, samt spåra övergripande affärsresultat. Du kommer att ha kostnadsfria verktyg till ditt förfogande och möjlighet att uppgradera när ditt företag växer.

Kom in nu

Säljprocess

För att framgångsrikt sälja en produkt eller tjänst är en försäljningsprocess den regelbundna serien av åtgärder, så kallade faser, som måste inträffa.