Vanliga försäljningsterminologier

Följande är en ordlista med termer som ofta används i samband med försäljning och försäljning

Säljare

En person som utför alla uppgifter som är relaterade till att sälja en produkt eller tjänst kallas en säljare. Termerna säljare, säljare, försäljningsagent och säljare eller representant är alla varianter på temat “säljare”.

Prospekt

En kontaktpunkt hos en organisation som säljaren är intresserad av att sälja sina varor eller tjänster till kallas prospekt. Säljaren engagerar sig i prospekteringsstrategier som att ringa varma samtal, skicka e-postmeddelanden och engagera sig i social försäljning. Och om de är intresserade av produkten eller tjänsten har säljaren en mängd olika stängningstaktiker till sitt förfogande för att omvandla prospekten till en kund.

Deal

En produkt eller tjänst som du vill sälja, tillsammans med priset som du vill ta ut för den, kallas en affär. Affärer går igenom olika stadier, som kan skilja sig från varandra beroende på företaget, dess verksamhet, varorna det säljer och branschen. Utförandet av affärer kan spåras med hjälp av ett kundrelationshanteringssystem (CRM). Affärsplaner kan utarbetas av säljare för att underlätta en enklare försäljningsprocess för både prospekten och säljaren.

Försäljningspipeline

Försäljningspipeline beskriver alla processer i din säljprocess. Den erbjuder en visuell skildring för säljare av var prospekt finns i försäljningscykeln.

Att bygga en ny försäljningspipeline och möjliggöra virtuell försäljning kom på första respektive andra plats i en undersökning gjord av Gartner 2021 Chief Sales Officer för att fastställa målen för försäljningsorganisationer i USA.

Försäljningsplan

En säljorganisations mål, mål och strategier beskrivs i säljplanen för organisationen. Den innehåller information om målkunder, marknadsförhållanden, intäktsmål, pris, teamets struktur samt annan relevant information. Utöver detta beskriver den de strategier som säljteamen kommer att implementera för att nå sina mål.

  • Mall för HubSpot-försäljningsplanen
  • Gratis försäljningsplanmall tillgänglig som nedladdningsbar resurs
  • Metoder av olika slag för att göra försäljning

En väldefinierad försäljningsprocess är avgörande för driften av ett välmående försäljningsbolag. Följande är några av de mest effektiva metoderna för försäljning som företag använder.

Lösningsförsäljning är när en säljare inleder samtalet med de fördelar som en skräddarsydd lösning kommer att ge potentiella kunder. Denna typ av försäljning är känd som “sälja lösningen”. Detta tillvägagångssätt förutsätter att potentiella kunder redan är kunniga om produkten eller tjänsten i fråga och har genomfört relevant forskning innan säljaren tar kontakt med dem.

Inbound selling är en stil att bedriva affärer där säljare tar rollen som konsulter. De går till prospekten istället för att prospects går till dem, och de fixar prospects problem.

Termerna “Situation”, “Problem”, “Implication” och “Need-Payoff” används för att beskriva de många typer av frågor som säljare bör ställa till sina kunder. SPIN Selling är en akronym för denna metodik. Frågorna hjälper säljaren att skapa kontakt med köparen samtidigt som de identifierar de smärtpunkter som prospekten upplever.

Ät då. Säljmodell är ett ramverk som används för att kvalificera potentiella kunder. Kärnbehov, ekonomisk påverkan, tillgång till auktoritet och övertygande händelse är de komponenter som utgör förkortningen N.E.A.T.

Säljstilen känd som konceptuell försäljning kräver att säljare avslöjar prospektens uppfattning om sin produkt och strävar efter att förstå prospektens beslutsprocess.

Håll det enkelt, var ovärderlig, alltid anpassa och höj prioriteterna är de fyra principerna för SNAP-försäljning, vilket är en förkortning för dessa principer.

Challenger-rean: Challenger-rean använder en metod för undervisning-skräddarsy-och-ta-kontroll av-situationen. Säljare är ansvariga för att utbilda potentiella kunder, anpassa deras meddelanden och ta hand om transaktionen.

Att bygga en relation baserad på förtroende mellan en säljare och en prospekt är i framkant av The Sandler System. Säljaren rådgör med prospekten och samlar in information om problemen de möter genom att ställa frågor.

Kundcentrerad försäljning är en strategi där säljaren koncentrerar sig på att kommunicera med de viktigaste beslutsfattarna i försäljningen och hitta lösningar för att ta itu med de problem eller smärtpunkter som de viktigaste beslutsfattarna upplever.

Förkortningen MEDDIC är en förkortning som står för orden mått, ekonomisk köpare, beslutskriterier, beslutsprocess, identifiera smärta och mästare. Försäljningenman engagerar potentiella kunder i konversation genom att ställa frågor om ovannämnda ämnen för att påskynda processen med att göra en försäljning.

Bemästra konsten att sälja.

De grundläggande målen för försäljningen är att utveckla individualiserade lösningar för de kunder de riktar sig till och att få in pengar till företaget. Vi hoppas att denna snabbguide till försäljning har gett dig en grundläggande förståelse för de olika typer av försäljning som du kan göra och hur de fungerar inom hela företagets sammanhang, oavsett om du letar efter tillväxtmöjligheter inom försäljning eller är på väg in i fältet för första gången. Om så är fallet, vänligen meddela oss i kommentarsfältet nedan.

Kom in nu

Säljprocess

För att framgångsrikt sälja en produkt eller tjänst är en försäljningsprocess den regelbundna serien av åtgärder, så kallade faser, som måste inträffa.