Att sälja en produkt eller tjänst till en individ eller ett företag är per definition en aktivitet som faller under paraplyordet “försäljning”. Så mycket mer förmedlas av frasen “i praktiken”.
Det krävs mycket arbete för att avsluta en affär framgångsrikt, från att hitta nya kunder till att odla befintliga och leverera lösningar till befintliga. I den här kursen kommer du att lära dig om många typer av försäljning samt populära försäljningsfraser och försäljningstaktik.
Vad betyder termen “försäljning”?
Aktiviteter som leder till försäljning av produkter eller tjänster kallas försäljning. Ett företags försäljningsstruktur är uppdelad i olika team. Det är vanligt att dessa säljteam är baserade på regionen de säljer till, produkten eller tjänsten de erbjuder och målkonsumenten.
Företag har hela avdelningar som ägnar sig åt att sälja sina varor och tjänster. Prospects som har visat intresse för företagets produkt eller tjänst genom att besöka företagets webbplats eller kontakta företaget på sociala medier kontaktas av säljare.
Som ett resultat vill du hitta personer som har uttryckt intresse för eller passar profilen för ditt företags idealkund och sedan erbjuda din produkt eller tjänst som en lösning.
Det är vanligt att säljteam har månatliga försäljningsmål, men det yttersta syftet med försäljning är att hjälpa kunden.
Försäljning och marknadsföring
Vet du var säljare kan hitta nya kunder och prospekt? Några av de bästa sätten att producera kvalificerade leads är genom marknadsföringskampanjer och initiativ. Enligt State of Inbound Report kommer 28 % av säljarnas leads från marknadsföring. Både marknadsföring och försäljning har inverkan på leadsskapande och intäkter, trots att de använder olika metoder.
Så, hur tjänar säljteam pengar? Låt oss nu ta en titt på några av de vanligaste formerna av transaktioner.
De olika typerna av marknadsföring.
- Intern marknadsföring
- Försäljning av externa varor
- B2B marknadsföring
- Konsument-till-konsument transaktioner
- Försäljning för affärsutveckling
- Försäljning genom en tredjepartsbyrå
- Sofistikerad försäljning
- För att uttrycka det enkelt, e-handelsförsäljning
- Försäljning sker genom direktkontakt
- Kontobaserad marknadsföring.
- In-house försäljning
En inre försäljningsstrategi används när ett säljteam kommunicerar med sina prospekt och kunder via telefon eller via e-post medan de arbetar från samma plats som resten av företaget. Detta indikerar att de gör affärer inom sin egen organisation. Insideförsäljningsorienterade företag har ofta mer strömlinjeformade, datoriserade verksamheter och mer förutsägbara arbetsscheman.
Oavsett behoven hos konsumenter eller företag har AT&T en tjänst eller produkt för att möta dem alla. Kundernas behov upptäcks, lämpliga lösningar hittas och transaktionen avslutas av ett företags internsäljare. Detta är den typiska försäljningsprocessen. Kundkontakter och försäljning kan spåras av ett program.
Försäljning på gatan
Utomhusförsäljning praktiseras i team där säljare förhandlar direkt med kunder. Traditionellt har dörr-till-dörr- eller fältförsäljning använts av företag för att erbjuda sina produkter. Att tillåta säljare att utarbeta och implementera sin egen taktik är ett kännetecken för dessa team, som inte följer rigida procedurer.
Säljare från Medtronic, en ledande tillverkare av medicinsk utrustning, använder sin expertis för att matcha sina produkter med läkare. Efter att ha anlänt till sina destinationer kontaktar försäljningspersonalen för medicintekniska produkter med sjukvårdsexperter och administratörer som fattar köpbeslut.
Dessutom kan de delta i konferenser och evenemang där dessa beslutsfattare kan vara för att skapa relationer och nätverk innan det är dags att avsluta en affär.
Business-to-business försäljning
Det är en förkortning för “business-to-business”-företag, som tillhandahåller varor och tjänster till andra företag snarare än konsumenter direkt.
Det är vanligt att B2B-köp har ett högre biljettpris och mer komplicerade villkor eftersom de varor som säljs till andra företag ofta spelar en viktig roll för hur köparens verksamhet fungerar.
Som B2B-säljare har du möjlighet att fokusera på antingen små och medelstora företag (små till medelstora företag) eller stora företag.
Säljare kan använda GetAccept för att skapa relationer med kunder. GetAccept är ett business-to-business (B2B) företag eftersom det hjälper till att växa för andra företag. Företagets säljare samarbetar med andra säljteamschefer för att marknadsföra fördelarna med GetAccept-varor och etablera en långsiktig kundkrets som tjänar pengar till företaget över tid.
Företag till konsument
När ett företag säljer direkt till sina kunder är det känt som “business-to-consumer” (eller “business-to-consumer” i korthet). I motsats till B2B-försäljning tenderar dessa affärer att vara billigare, mindre komplicerade och involvera ett större antal kunder.
När det kommer till flyttfirmor är B2C-försäljning avgörande för att kunna ordnasr att engagera sig direkt med kunder. uPacks B2C-säljteam utnyttjar digital reklam för att generera leads som de sedan omvandlar till kunder.
Kostnadsfria flyttofferter är ett effektivt sätt för organisationen att få kunderna intresserade av deras tjänster. Som ett resultat får B2C-säljarna arbeta med att övertala en potentiell kund att välja sin flytttjänst framför konkurrenterna baserat på lägre priser och snabbare servicetider.
Marknadsföring och försäljning för affärsutveckling
Även om det inte utgör hela en försäljning, är affärsutveckling en avgörande del av försäljningsprocessen för många företag. Slack är normalt i denna position.
Slacks affärsutvecklingsrepresentanter (BDR) är ansvariga för att hantera försäljningspipelinen för företagskunder. De är ansvariga för att nå ut till ett brett spektrum av människor inom sina organisationer. Personer i dessa positioner förväntas vara specialister på Slacks produkt och öka efterfrågan på den.
För det sjätte, byråförsäljning
En byrås servicepaket registreras för genom att generera och konvertera nya leads. För de flesta byråer är den genomsnittliga försäljningscykeln mellan 31 och 90 dagar, med en till tre nya kunder som läggs till varje månad.
Kunder tecknas ofta på retainer- eller projektbasis på byråförsäljningsmarknaden. Nya affärer är det primära fokus för byråer som signerar kunder genom projektet. När deras nuvarande projekt går mot sitt slut fokuserar de på att attrahera nya kunder och erbjuda servicepaket till dem.
Det är lättare att generera regelbundna intäkter för byråer när de använder retainer-modellen eftersom de kan hålla kontakten med kunderna löpande.
Engångsprojekt inklusive affärsstrategier och pågående webbtjänster såldes till företag i South Carolina av UMG-teamet av bröder. Företaget har sedan dess utvecklats till ett företag på flera miljoner dollar, med ett antal långsiktiga kunder.
Försäljning med hjälp av ett konsultativt tillvägagångssätt
Det är viktigt att skapa förtroende hos kunden innan man rekommenderar en specifik produkt eller tjänst i rådgivande försäljning.
Istället för att enbart fokusera på produktens kvaliteter fokuserar säljare i konsultativ försäljning på att skapa en relation med köparen och genomföra försäljningen med den specifika konsumenten i åtanke.
Det finns en rad faktorer som kan påverka en husköpares beslut när han letar efter en bolåneleverantör. Dessa faktorer är i själva verket kalla, hårda fakta.
De kan ge en personlig touch till bostadslåneprocessen genom rådgivande försäljning. Detta är precis vad Legacy Home Loans gör, och de mäter till och med framgång “ett leende i taget.”
Försäljning på Internet
Är ditt företag enbart en onlineåterförsäljare? Kan din kund undersöka din produkt, bestämma om de vill köpa den eller inte och sedan köpa den online utan att någonsin behöva interagera med någon i din personal? Om så är fallet, utövar du en onlineförsäljningsmodell som e-handel.
Som en mer praktisk säljmetod kan detta fungera bra för små företag utan en komplett försäljningsavdelning, eller för företag som har produkter som effektivt kan marknadsföras genom digital marknadsföring till en specifik publik av potentiella kunder.
Kissed By A Bee gynnades av en ökning av e-handelsförsäljningen med över 27 % under 2020. online växtbaserade läkemedel och skönhetsprodukter finns att köpa från detta företag. Som ett resultat av detta sker det mesta av deras marknadsföring och försäljning via internet.
Direktmarknadsföring
Ett alternativ till traditionell detaljhandel, direktförsäljning tillåter individer att sälja direkt till kunder. Som ett resultat av att använda denna strategi får säljare ofta en provision från försäljningen. Representanter för nätverksmarknadsföring och fastighetsmäklare använder ofta denna metod att sälja.
Telfar, ett världsomspännande klädföretag för unisex, bildades 2005. Till skillnad från typiska modemärken får beställningar endast göras online och erbjuds inte i varuhus på grund av företagets digitala karaktär. Företagets handväskor och accessoarer är välkända för att sälja slut snabbt, vilket har resulterat i en blomstrande sekundärhandelsmarknad för varumärkets produkter.
Kontobaserade försäljningsmetoder 10
Kontobaserad försäljning används av företag med stora företagskonton som har flera kontaktpunkter. När det kommer till kontobaserad försäljning, finns det inget behov av en säljutvecklingsrepresentant för att försegla affärerna.
Kontobaserade team är ansvariga för att betjäna kunder från lead till möjlighet och sedan till kundnöjdhet. Med kontobaserad försäljning har säljarna möjlighet att etablera en mer varaktig relation med företaget, vilket resulterar i en högre LTV.
Tänk om du kunde köpa din läsk direkt från tappningsanläggningen? Det skulle vara omöjligt. Att få PepsiCos produkter i händerna på kunder kräver ofta att man arbetar med återförsäljare av olika storlekar, platser och former.
Företagets försäljnings- och kontohanteringsstrategier är centrerade på en kundcentrerad modell. Denna position kallas Key Account Manager eftersom den ansvarar för att hantera dessa kopplingar även under hela försäljningsprocessen (KAM).
De är ansvariga för att se till att Walmart och Target når sina vinstmål. Konsumenter kommer aldrig att hitta en butik som är utanför Mountain Dew tack vare KAMs som garanterar att efterfrågan från kontot matchar försäljningsprognosen för kontot.