När det gäller att utveckla ett framgångsrikt säljteam är de personer du anställer lika avgörande som att upprätthålla en sammanhållen och effektiv arbetslänk mellan marknadsföring och försäljning. Båda dessa aspekter är avgörande för lagets framgång.
Teamen av säljare och marknadsförare som arbetar nära tillsammans kommer att utgöra tillväxtmotorn som kommer att driva ditt företag framåt. Denna motor kommer att drivas av ett nära samarbete mellan de två uppsättningarna av proffs.
Å andra sidan är det fortfarande lika utmanande att få dessa två organisationer att komma överens om samma handlingssätt som decennier tidigare. Låt oss ta en titt på de fyra strategier som har visat sig vara de mest framgångsrika när det gäller att sammanföra marknads- och försäljningsavdelningarna.
Introduktion till koncernens traditioner
Allt börjar med att man väljer rätt personer att jobba med… Och var det inte så förr också?
Med det sagt, att bygga ett vinnande lag är inget som kan åstadkommas över en natt. Det tar tid och ansträngning. Det är viktigt för sälj- och marknadsföringsteam att ha människor med olika grader av integritet, lojalitet, originalitet, ambition och uthållighet. Detta beror på att varje potentiell anställd har en unik uppsättning egenskaper och begränsningar; Det är dock viktigt för sälj- och marknadsföringsteam att ha personer med dessa egenskaper.
När det gäller att bygga en kultur inom ett företag som är både njutbar och produktiv, går en grund för dessa gemensamma värderingar långt för att möta behoven i strävan.
Medkänsla och generositet är grundläggande för överlevnad
Det är absolut nödvändigt att det finns resursdelning mellan försäljnings- och marknadsdivisionerna om det ska finnas en sammanhållen funktion i organisationen. Tillämpa dessa tre grundsatser när det gäller att bestämma ordningen av betydelse för utbyte av information mellan de två teamen.
Din säljare måste ha snabb och enkel tillgång till all relevant marknadskommunikation som har utvecklats av ditt företag. Denna marknadskommunikation inkluderar saker som utskick, broschyrer och presentationer, som alla har utformats noggrant för att ge en korrekt beskrivning av din produkt. Detta marknadsföringsmaterial bör sparas på en enhet som delas.
Varje innehållsmarknadsföringskampanj måste samordnas med säljteamet för att alla medlemmar i säljteamet ska vara korrekt informerade om de viktigaste diskussionspunkterna och andra relevanta komponenter i kampanjen. En strategi för att uppnå detta mål är att samarbeta kring utvecklingen av en delad Google-kalender som båda grupperna kommer att ha tillgång till, kommer att kunna uppdatera och snabbt kunna konsultera med varandra.
Deltagande från säljarna i processen att producera innehållet är väsentligt och måste ske. Marknadsavdelningen tillförs en utmärkt resurs i form av säljteamet på grund av att säljarna alltid har koll på de krav som potentiella kunder har. Som ett resultat av detta bör marknadsavdelningen starkt uppmana säljarna att ofta erbjuda sina idéer vid veckovisa brainstorming-möten eller på ett Google-dokument som delas av all personal.
Låt oss träffas som en grupp
Om täta möten etableras varannan vecka, kommer försäljnings- och marknadsföringsteamen att kunna utveckla ett effektivt utbyte av idéer och arbeta tillsammans mer effektivt. Dessa sessioner kommer att gå långt mot att förena allas tänkande och säkerställa att alla arbetar från samma spelbok. När de två teamen träffas regelbundet kan de dela viktiga nyckeltal med varandra om skapandet av potentiella kunder, optimering av konverteringar och marknadsundersökningar. Utöver detta kommer det också att finnas chansen att komma på originella koncept genom brainstormingsprocessen. Att delta i samma professionella sammankomster och konferenser, samt att organisera trevliga företagsutflykter, kommer dessutom att underlätta utvecklingen av relationer mellan de två teamen när de är borta från kontoret. Detta kommer att räcka långt för att underlätta utvecklingen av relationer mellan de två lagen.
Lyssna upp
Trots att tillförlitlig marknadsföringsdata är ett absolut krav för att en marknadsföringskampanj ska lyckas, måste marknadsföringsteamet också ha en djupgående bekantskap med de individer som de försöker kommunicera med.
Att lyssna på säljsamtal är det enda sättet som kan ge korrekt information på marknaden, och det är också den mest effektiva metoden. Marknadsförarna kommer att förses med nya idéer för produktion av innehåll och kommer att konstruera en mer personlig berättelse för sitt innehåll, vilket kommer att sätta dem mer i kontakt med de faktiska kraven påpotentiella kunder. Utöver detta kommer de att få en kunskap om vilka metoder som har visat sig vara mest framgångsrika för säljteamet, vilket kommer att ge dem en kritisk insikt i vilka komponenter i försäljningen som resonerar starkast hos publiken som de försöker nå.
Gå med på vårt kommande webinar, “Vad krävs för att växa en förutsägbar marknadsförings- och försäljningsorganisation?”, som arrangeras av Penguin Strategies och med David McNeil, VP Global Partner Program & Strategy på HubSpot, för att få en djupare förståelse för de krav som krävs att konstruera en produktiv försäljnings- och marknadsföringsgrupp. Frågan “Vad krävs för att utveckla en förutsägbar marknadsförings- och försäljningsorganisation?” kommer att diskuteras på djupet under det kommande webbinariet.