När företag använder internet och andra typer av digital kommunikation för att nå ut till potentiella kunder kallas denna praxis digital marknadsföring eller onlinemarknadsföring. Dessa omfattar inte bara användningen av elektronisk post, sociala medier och onlineannonsering, utan de täcker också användningen av text- och multimediameddelanden.

Enkelt uttryckt anses en marknadsföringskampanj vara digital om den använder sig av digitala kommunikationskanaler.

Jämför inkommande och digital marknadsföring

Det finns många missförstånd mellan digital marknadsföring och inbound marketing. E-post och webbinnehåll är två av de många inbound marketing-taktiker som också används inom digital marknadsföring. Båda existerar med slutmålet att omvandla intressenter till betalande kunder i olika skeden av köparens resa. De två metoderna ser dock sambandet mellan instrumentet och utfallet på ganska olika sätt.

Målet med digital marknadsföring är att öka konverteringarna genom att använda en mängd olika digitala plattformar och verktyg. Den digitala marknadsföringsstrategin för ett varumärke kan använda flera olika kanaler, eller så kan den välja att koncentrera sig på endast en. Ett företag kanske bara fokuserar på sociala medier och e-postmarknadsföring, till exempel, och försummar andra typer av digital marknadsföring.

Inbound marketing har dock ett mer allomfattande tillvägagångssätt. Den börjar med slutet i åtanke, analyserar de tillgängliga verktygen för att se vilka som mest effektivt når målgruppen och bestämmer sedan när i försäljningstratten som ska inträffa. Ta till exempel fallet med att öka webbplatstrafiken för att öka antalet prospekt och potentiella kunder. Med SEO i åtanke kan du skapa en innehållsmarknadsföringsstrategi som ger sökmotoroptimerade blogginlägg, målsidor och mer.

Kom ihåg att som marknadsföringsproffs behöver du inte välja mellan digitala och inkommande strategier. Egentligen kompletterar de varandra riktigt bra. Effektiv digital marknadsföring kräver struktur och syfte, vilket inbound marketing ger genom att säkerställa att alla digitala marknadsföringskanaler bidrar till ett gemensamt mål.

Vilka är fördelarna med att använda digital marknadsföring?

Du kan öka försäljningen och utöka din kundbas med någon form av reklam. Däremot har den utbredda tillgängligheten av digitala kanaler ökat betydelsen av digital marknadsföring. I april 2022 fanns det 5 miljarder människor online runt om i världen.

Det är möjligt att nå din demografiska genom en mängd olika digitala marknadsföringskanaler, från sociala medier till SMS. Som en extra bonus kräver digital marknadsföring lite i form av tid eller pengar, vilket gör det till ett prisvärt alternativ även för de minsta företagen.