Att komma igång med digital marknadsföring kan vara en utmaning för många småföretag och nybörjare. Men genom att använda metoderna nedan som utgångspunkt kan du utveckla en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi för att öka varumärkets synlighet, engagemang och försäljning.
Sätt SMARTa mål.
Varje marknadsföringsplan måste ha tydliga, mätbara, uppnåbara, relevanta och aktuella (SMART) mål. Även om du kan ha många mål, försök att koncentrera dig på de som kommer att främja din plan snarare än att få den att stanna.
Välj din målgrupp.
Det är viktigt att fastställa din måldemografi innan du lanserar några marknadsföringskampanjer. Din målgrupp är den grupp människor som delar vissa egenskaper, såsom ålder, kön, demografi eller shoppingmönster, och som du vill att din kampanj ska nå. Du kan välja vilka digitala marknadsföringsplattformar du ska använda och vilket innehåll som ska inkluderas i dina kampanjer genom att ha en gedigen förståelse för din måldemografi.
Lägg upp en budget.
En budget ser till att dina pengar används klokt mot dina mål snarare än att slösas bort på digitala marknadsföringsvägar som inte kunde ge det avsedda resultatet. När du gör en budget, ta hänsyn till dina SMART-mål och den digitala kanal du tänker använda.
Bestäm vilka digitala marknadsföringskanaler du ska använda.
Du kan dra nytta av en mängd olika digitala marknadsföringsplattformar, inklusive innehållsmarknadsföring, PPC-annonser och mer. Dina mål, målmarknad och budget avgör ofta vilka digitala marknadsföringsplattformar du väljer.
Förbättra dina marknadsföringsinitiativ
När kampanjen är över, se till att granska data för att avgöra vad som fungerade effektivt och var förbättringar bör göras. Som ett resultat kan du utveckla efterföljande kampanjer som är ännu bättre. Du kan få dessa uppgifter på en tillgänglig instrumentpanel med hjälp av digital teknik och programvara. Du kan hantera alla dina marknadsföringskampanjer på ett ställe genom att använda Mailchimps digitala marknadsanalysrapporter.