Hur fungerar Google Ads?

Hur man skapar en annonskampanj på Google

Att göra betalda kampanjer med Google Ads är relativt enkelt om du är nybörjare. Google Ads ger dig steg-för-steg-instruktioner och råd när du fortsätter. För att börja, klicka bara på “Starta nu”-knappen. Hela proceduren bör bara ta tio minuter eller mindre, och Google Ads-webbplatsen ger till och med råd om hur du kan förbättra din annons, inklusive övervakning av dess effektivitet.

Kostnad för att använda Google Ads för annonsering

Att känna till den ungefärliga kostnaden för din annons hjälper dig att avgöra om Google Ads är den bästa kanalen för att marknadsföra din kurs eller om sökmotoroptimering eller sociala medier skulle vara ett bättre val i det scenario där du erbjuder en onlinekurs och överväger att använda Google Ads . Priset du betalar beror på antalet budgivare och deras vilja att betala eftersom Googles algoritm använder en auktionsmekanism. Google använder också ett kvalitetsresultat, och ett bättre kvalitetsresultat resulterar i en billigare kostnad per klick. Att optimera dina målsidor för SEO kommer därför att hjälpa dem att passa annonserna bättre. Om du till exempel kan spara 2 kr per klick tack vare ett högre kvalitetspoäng, sparar du 200 kr för varje 100 klick på din annons. Det kan bli en betydande summa pengar över tiden.

Många variabler, som branschen, konvertering och klickfrekvens, påverkar Google Ads-prissättningen. Du måste övervaka framgången för dina marknadsföringsinsatser om du vill maximera dina utgifter och utveckla en långsiktig marknadsföringsstrategi. Även om Google Ads ofta används för att locka webbplatsbesökare behöver många företag mer finansiering. Se hur mycket du kan spara genom att använda mindre konkurrenskraftiga sökord innan du investerar. Du kan maximera din PPC-budget och öka dina chanser att göra försäljning med denna metod.

Priset på Google Ads varierar avsevärt beroende på bransch, och du kan även hitta vertikaler inom vissa sektorer med höga kostnader. CPC-priset kan till exempel vara mycket högt inom juridik-, redovisnings- och fastighetsbranschen. Kostnaden per klick är avsevärt lägre inom konst- och underhållningssektorn, men du kan också behöva rikta in dig på ett mycket bredare geografiskt område för att uppnå samma resultat. Det är dock bäst att börja försiktigt om du använder Google Ads för att marknadsföra ett nytt företag.

Välj lämpliga sökordstyper för Google Ads.

För Google Ads finns det två olika kategorier av termer. Det första kallas det primära nyckelordet, som informerar användare och sökmotorer om webbplatsens karaktär. Den andra typen av sökord är en synonym för föregående fras och kallas ett latent semantiskt nyckelord. LSI-sökord är avgörande eftersom de hjälper en sökmotors förståelse av en sidas innehåll. Till exempel kan “SEO-verktyg” vara ett primärt nyckelord, medan “gratis SEO-verktyg” och “bästa SEO-verktyg” kan vara LSI-sökord.

Använd en term som matchar fraser om du vill att dina annonser ska ses av en stor publik. Denna typ av term är mycket specialiserad på en viss vara eller tjänst. Den här typen av term hjälper dig att få kontakt med potentiella kunder. Det ger dig fullständig kontroll över visningen av din annons och kommer sannolikt att leda till en hög klickfrekvens. Matchningstyper är motsatsen till negativa sökord. De instruerar Google att sluta visa annonser för frågor som inte är relaterade till ditt företag.

Dessutom finns det många matchande sökordstyper. Du kommer till exempel bara att se annonser som matchar den frasen perfekt om ditt sökord är brett och din matchningstyp är exakt. Din annonsering visas bara om ditt sökord är tillräckligt smalt men matchar ordet. Den mest exakta matchningstypen är en exakt matchning. Eftersom Google Ads använder bred matchning som standard används det vanligtvis. Du kan definiera din målgrupp ytterligare genom att använda denna typ av matchning.

Processen för budgivning i Google Ads

Du kan behöva vägledning om att lägga bud på dina annonser om du är ny på Google Ads. Du kan lägga bud på sökord för att öka sannolikheten för att din annons kommer att visas i de bästa sökresultaten. I likhet med konventionell annonsering kräver Google Ads budgivning för att din annons ska synas. Annonserna kan visas på olika webbplatser, inklusive sociala medier och sökmotorer. Det är avgörande att förstå hur man använder det här verktyget för att förbättra din omvandlingsfrekvens.

Prova ROAS-strategin för att experimentera med alternativa metoder innan du byter till automatisk budgivning. Avkastning på investeringar är huvudsyftet med denna strategi. Du kan öka din försäljning genom att använda Google Ads ROI som en procentandel. Du kan byta till automatisk budgivning när du har bemästrat manuell budgivning. Automatisk budgivning är dock det bästa valet om du inte har tid att titta på din kampanj och kontrollera erbjudanden regelbundet. Det skulle dock vara bäst om du aldrig låter dina annonser köras automatiskt eftersom det alltid finns sätt att förbättra dem. Metoder för att spendera mindre pengar på underpresterande kampanjer är att byta ut dem till sådana som fungerar mycket bättre.

Tid är ett av de främsta hindren för att reglera budgivningen. Även om du har ett dedikerat marknadsföringsteam kan det ta mycket tid att hålla reda på dina dagliga annonsutgifter och bud. Din annons kan bli ganska stor om korrekt hantering tillämpas, och du riskerar att missa chanser att få bättre resultat. Så ansträng dig för att hålla reda på och lära av ditt budresultat. Hur långt din annonsbudget kan gå kommer att överraska dig.

Rapportering

Google Ads-rapportering kan ta mycket tid. För att förenkla proceduren kan du använda mallar eller göra din mall. Oavsett vilket format du bestämmer dig för, se till att du innehåller all statistik som dina köpare behöver veta.

Rapporterna du kan göra för Google Ads har vissa begränsningar. Endast ett ord kan skapas för varje annonsgrupp. Delarna kan dock kombineras för att göra mer noggranna och exakta rapporter. Du kan snabbt länka kontona du skapar med Google Ads till Google Analytics, vilket är en fantastisk metod för att övervaka framgången för dina annonskampanjer och stödja datadrivna affärsval. Det är också en bra idé att ge dina annonspartners en spårningsadress.

För Google Ads-rapportering är en transparent graf över annonsutgifterna nödvändig. Dagliga utgifter och konverteringar visas i ett diagram. För att hjälpa dig och dina kunder att bättre förstå resultaten av kampanjerna och omfördela pengarna till mer lukrativa metoder, se till att graferna innehåller noggranna kommentarer och förklaringar. Det är viktigt att komma ihåg att din budgetering kan fungera bra eller dåligt vissa dagar.

utnyttja Google Ads för visningsannonsering

Även om de inte är en exakt vetenskap, ger visningsannonsering i Google Ads flera fördelar. Dessa annonser är relevanta för användarens tidigare engagemang med webbplatsen eller mobilappen, vilket ökar varumärkeskännedomen och uppmuntrar tidigare användare att vidta åtgärder. En köptratts topp och botten kan också innehålla dem. En hög volym av visningar kan resultera i fler webbplatsbesökare, frågor och potentiella kunder. Här är några tips som hjälper dig att förbättra visningsannonser.

Inriktning:

Marknadsförare kan välja den ideala målmarknaden genom att använda remarketinglistor. De kan rikta annonser till användare genom att välja de som delar deras intressen. Livshändelser är en annan metod för att rikta in sig på kunder, vilket gör att annonsörer kan nå dem vid avgörande tidpunkter i deras liv. Till exempel kan en skola som annonserar en avancerad examen rikta sig mot individer som börjar företag eller tar examen från college. Andra demografiska grupper har samma egenskaper. Annonskampanjer kan förbättras med kreativt innehåll när du riktar in dig på dessa målgrupper.

Remarketing:

Att rikta in sig på tidigare besökare och locka dem att återvända till din webbplats är tillgängligt med visningsannonser. Dessa annonser är också idealiska för ominriktningsinsatser, inriktade på tidigare webbplatsbesökare som är mer benägna att bli kunder. Visningsannonser kan naturligtvis också användas i en mängd olika reklaminitiativ. Displayannonsering kan förbättra varumärkesmedvetenheten och avkastningen på investeringen med lämplig strategi.

utnyttjande och implementering av dataflöde

Det är okej att använda ett dataflöde. Endast ibland anpassar du din reklam. Under vissa omständigheter kan inbyggda anpassningsfunktioner som funktionen If a, Countdown eller Dynamic Keyword Insertion användas för att uppnå detta. Du kan bara använda en egenskap åt gången med dessa förkonfigurerade verktyg, som är en del av Google Ads ekosystem. Programvara för datatransformation kan användas för att producera dataflöden, men du måste vara medveten om dess begränsningar och möjligheten till flödesförlust.

Grunden för dina shoppingannonser är ett produktdataflöde, men att implementera en sådan kan ibland ta tid och ansträngning. Även om det finns några grundläggande behov har varje plattform sina specifikationer. Både Facebook och Amazon har omfattande policyer angående informationen i dataflöden.

Du har nu en tydligare förståelse för hur Google Ads fungerar och en bättre känsla för om du bör använda det i ditt företag.

Kom in nu

Säljprocess

För att framgångsrikt sälja en produkt eller tjänst är en försäljningsprocess den regelbundna serien av åtgärder, så kallade faser, som måste inträffa.