En tratt är vad då? En tratt är en automatiserad process som lockar webbplatsbesökare till den, engagerar dem, förvandlar dem till potentiella kunder och sedan flyttar dem genom olika stadier tills de är beredda att köpa. En tratt måste laddas med massor av relevanta och pedagogiska saker för att fungera på topp. Beroende på var den potentiella konsumenten befinner sig i processen (en tratt), är olika typer av innehåll också nödvändiga. Content marketing och inbound marketing utgör kärnan i ett horn, kombinerat till ett flöde för att automatisera din marknadsföring. En automatisk tratt som har ställts in kan driva leads direkt in i ditt CRM. Om du vill effektivisera din digitala marknadsföring och generera varma leads till dina handlare är detta ett utmärkt arbetssätt.
Kräver att skapa en tratt ett Marketing Automation-system?
Att ha ett Marketing Automation-system som hjälper dig att ställa in alla processer gör det ofta det enklaste att utveckla trattar. Det är dock till en början valfritt eftersom du kan skapa enklare automatisering direkt på din webbplats kopplad till e-postmeddelandet. Ett CRM-system är vanligtvis integrerat med ett marknadsföringsautomationssystem, vilket gör det enklare att övervaka och hantera processen för dina leads och mäta och övervaka resultaten. Ladda ner vår guide för inkommande marknadsföring nu för att upptäcka mer om hur du genererar potentiella kunder genom marknadsföringstrattar.
Vilka komponenter utgör en tratt? Som jag nämnde måste varje trattsteg fyllas med olika innehållstyper för att vara effektiva. För att se de många stegen i proceduren, se bilden nedan.
- Attrahera: Överst på en tratt finns ordet “attrahera”. Detta ord syftar på framgången att locka potentiella konsumenter med mycket utmärkt och fascinerande innehåll. De kan vara skrivet innehåll som publiceras på din webbplats som ett blogginlägg, laddat upp på sociala medier eller användas i annonser, som Ads by Google. Att skriva blogginlägg och publicera dem på din webbplats har fördelen av att indexeras av Google, vilket ger dig en chans att dyka upp i sökresultaten när någon söker efter de ämnen du skriver om. Den första är att locka människor till din webbplats, och den andra är att hålla dem där så länge som möjligt.
- Engagera: Det andra steget i en tratt är att dra en potentiell kund till din webbplats. Du uppnår detta genom att förse besökarna med användbart, kunskapsutbyte och skräddarsytt innehåll för att underlätta deras köpval. Detta kan till exempel göras via din webbplats blogginlägg och videor. Som ett resultat surfar de på din webbplats under en längre period och utvecklar mer förtroende för dig som leverantör.
- Konvertera: Det tredje steget i en tratt är att förvandla besökaren till en verklig lead. Det finns många sätt att åstadkomma detta. Det allra bästa är att inkludera länkar som tydligt anger vad som ska göras härnäst, till exempel “ladda ner vår handbok om inkommande marknadsföring gratis”, “boka in en kostnadsfri konsultation” eller “börja prenumerera på vårt nyhetsbrev”. Besökaren kan till exempel behöva byta ut sitt telefonnummer eller sin e-postadress för att delta i det du erbjuder. Konkreta leads läggs alltså direkt in i ditt CRM, där ditt säljteam kan bearbeta dem.
- Nurture: Det sista steget i en tratt innefattar bearbetning och vård av nyförvärvade potentiella kunder. Vissa leads kan vara förberedda för en säljare att kontakta dem, medan andra skulle behöva ytterligare information och utbildning. Det är möjligt att generera dynamiskt material som är lämpligt för denna specifika person för att bearbeta en potentiell kund på rätt sätt så att de är beredda att nås, till exempel via telefon. Att skicka nyhetsbrev till alla leads och anpassa materialet för varje del av information, som att bjuda in dem till webbseminarier, seminarier eller utbildningsvideor, är en fantastisk utgångspunkt. Denna metod låter dig bearbeta dina leads automatiskt, vilket sparar massor av tid och gör att säljarna kan komma i kontakt med varma leads som är beredda att göra ett köp.
Hur kan jag kvantifiera varje steg i min tratt?
När proceduren ovan har satts ihop har en tratt gjorts som ett automatiserat flöde. Din försäljningsprocess har med andra ord nu automatiserats och optimerats, vilket hjälper dig att spara tid och pengar. Du kan alltid göra flera separata kanaler och använda dem samtidigt för olika målmarknader och kundtyper. När något är helt nytt för dig kan det kännas överväldigande att börja, men vårt bästa råd är att våga testa dig själv – både vad gäller den information du vill dela med dig av och hur du lägger upp processen.