Innan du implementerar marketing automation

Fundera på om marknadsföringsautomatisering kan förändra saker för ditt specifika företag. Andra marknadsföringsstrategier kanske fungerar bättre för ett mindre företag, men automatiserad marknadsföring gynnar företag som behöver öka försäljningen, samla in data eller se över sina tjänster. Och företag som tar emot många återkommande kunder men som fortfarande behöver göra en transaktion.

Innan du implementerar marketing automation i ditt företag måste du överväga några grundläggande idéer. Som företag bör du ha en solid marknadsföringsplan och viss förståelse för din målmarknad. Skapa en strategi utifrån vilken typ av information du vill marknadsföra och din målgrupp.

  1. Vilka är målen för verksamheten?

Ställ in dina marknadsföringsmål först och börja vid lämplig punkt. Skaffa ett marknadsföringsautomationssystem som hjälper dig att nå dina mål efter det. Tyvärr är det många som gör felet att köpa systemet först, vilket kan minska verktygets värde avsevärt.

Vilka är måldemografins problem och bekymmer, och hur kan du hjälpa dem? Är målet att skaffa nya kunder, eller hanterar det ett visst skede av försäljningsprocessen?

Du kan segmentera och skapa målgrupper genom att ta hänsyn till de branscher som dina kunder är involverade i, deras storlek, ekonomiska situation och geografiska läge. Vem fattar köpbeslut inom kundens organisation och hur troligt är det att de kommer att behöva dina tjänster?

  1. Hur är verksamhetens nuvarande rutiner uppbyggda?

Många försäljnings- och marknadsföringsuppgifter som för närvarande utförs manuellt kan automatiseras. En recension ger en solid grund för att skapa effektiva, automatiserade processer som eliminerar extra steg. Hur kan du skapa en relation med dina kunder? När blir en potentiell kund en lead som behöver bearbetas av säljteamet?

  1. Hur ser din blivande kunds inköpsförfarande ut?

Du kan bestämma vilka försäljnings-/marknadsföringsinsatser du ska göra och när genom att veta exakt hur dina kunder beter sig och i vilka situationer de söker information. Och tänk på att dina kunder beter sig annorlunda idag än de gjorde för tio år sedan när de funderade på detta. Inte alls samma sak.

Tänk på dina procedurer. Köpprocessen börjar vanligtvis med en utmaning eller ett problem. Du kan Google efter lösningar, hitta en jämförelsewebbplats eller besöka potentiella leverantörers webbplatser. Du kan be ditt sociala nätverk om hjälp. Du vet vad du vill eller behöver i slutändan ganska väl. Som ett resultat är det nu mer utmanande för en leverantör att forma kundens uppfattning om intresse än vad det var för tio år sedan.

En komplicerad inköpsprocedur kan innefatta följande:

  • En betydande utgift för konsumenten
  • Du tillhandahåller en vara eller tjänst som kunden behöver för att lyckas.
  • Köpet kräver en grundlig utredning.
  • När ett köp har gjorts kan kunden inte ändra sina val.
  • Du arbetar på en marknad som fortfarande utvecklas.
  • Beslutsfattarna i inköpsprocessen är många.

Konsumenten måste efter att ha pratat med leverantören för första gången bestämma sig när inköpsproceduren är komplicerad. Kunden gör ofta research och fattar beslut nuförtiden utan att säga till med dig som leverantör. Här är det avgörande att engagera sig i kundens process vid lämplig tidpunkt, hjälpa dem och utveckla en rapport. I denna process är marknadsföringsautomatisering fördelaktigt.

Se dig själv som kunden och överväg deras krav och svårigheter. Vilka frågor finns det, vilka uppgifter behövs för att lösa dem och hur söker man efter dessa uppgifter? Leta efter plattformarna som dina potentiella kunder använder. Ett annat användbart förslag är att delta i aktiva diskussionsgrupper online.

För dig som leverantör kan marknadsföring via sökmotorer genom betalda annonser vara en enkel teknik för att öka webbplatstrafiken. Content marketing kan vara effektivt på längre sikt. Det innebär att skapa relevant textmaterial för sökmotorernas organiska rankning.

Ett tredje sätt att konvertera webbplatsbesökare är genom målsidor och personliga undersidor. I utbyte mot särskilt spännande information eller ett erbjudande fyller besökaren vanligtvis i ett formulär med personlig information, såsom sin e-postadress. Men var försiktig när du använder en alltför lång form. Enligt statistiken är det färre som fyller i formulär som är större.

  1. Har du några planer för framtiden?

Fundera över dina idéer för hur kunderna kommer att hanteras i framtiden och hur du vill presentera ditt ärende och etablera ditt varumärke – planera idéer på papper.

  1. Glöm dina gamla arbetsmetoder.

Du kan bara utvärdera kampanjens framgång med hjälp av grova verktyg som kvantifierar avkastningen på investeringen i form av avslutade affärer. Med hjälp av ett marknadsföringsautomationssystem kan du spåra hur dina potentiella kunder närmar sig affärer. Även om det inte visar sig ännu kronor och ören, något som har potential att bli framgångsrikt på lång sikt.

Kom ihåg att ett nytt system kräver interna resurser också. Tänk på ditt returdatum och tidsbegränsningar innan du väljer ett system med ett ganska stort startavstånd. Se över integrationsmöjligheterna för dina nuvarande lösningar också. Att undvika manuella operationer kan ibland vara mycket dyrt. Börja med din vardagsupplevelse.

  1. Börja vid en rimlig punkt och var ärlig.

Även om du inser dess stora potential, måste marknadsföringsautomation gradvis införlivas i det dagliga livet. Arbeta ihärdigt med de tre första områdena som företaget vill prioritera. När du känner att alla är med och processerna fungerar, expandera gradvis till andra platser. Inget system i världen kan helt lösa ett företags problem, men det kan vara fördelaktigt när det används på rätt sätt!

Kom in nu

Säljprocess

För att framgångsrikt sälja en produkt eller tjänst är en försäljningsprocess den regelbundna serien av åtgärder, så kallade faser, som måste inträffa.