Har du som företagare insett att det är dags att ägna dig åt digital marknadsföring och är nyfiken på prislappen? Eller så jobbar du redan med digital marknadsföring men har vissa reservationer kring kostnaden och om den är rättvis. I så fall har du kommit till den perfekta platsen. Om du bestämmer dig för att arbeta med en digital firma eller anlita en konsult finns det en prisklass för båda nedan.
För små och medelstora företag 2022 kommer digitala marknadsföringstjänster att kosta allt från 20 000 till 200 000 kronor per månad***, 500 till 5 000 kronor i timmen och 10 000 till 75 000 kronor för varje projekt.
Digital marknadsförings pris
Digital marknadsföring bör ta upp minst 20 timmar per månad för ett medelstort svenskt företag. Du borde ägna ännu mer kraft åt den typen av marknadsföring om du verkar i en bransch med intensiv rivalitet.
Du kommer sannolikt att behöva investera mer pengar i digital marknadsföring för att rankas bra på olika plattformar om du jobbar för ett nystartat företag eller har en webbplats av lägre kaliber än ett företag som redan har topplaceringen på första sidan.
De flesta byråer tar allt mellan 800 och 2000 kronor per timme för digitala marknadsföringstjänster. Beställer du ett 20-timmars marknadsföringsprojekt för 1 000 kr i timmen kommer din månadsbetalning att uppgå till ca 20 000 kr. Därför, om du vill ta itu med till exempel SEM (sökmotormarknadsföring) eller betalda sociala medier, kan det tillkomma ytterligare utgifter som reklam (annonsering på sociala medier).
20 000 kr Det absolut minsta, enligt mig, för att ens någorlunda tjäna på en marknadsföringstjänst. Visst finns det företag som tar mindre betalt per timme eller kräver färre timmar för ett jobb, men som med allt annat bör man prioritera kvalitet framför kvantitet och överväga det långa siktet före det korta eftersom bra arbete tar tid, precis som det. Större och mer ambitiösa organisationer spenderar mellan 100 000 och 200 000 kronor per månad för sina marknadsföringsinsatser, medan medelstora företag betalar någonstans mellan 20 000 och 60 000 kronor per månad.
Stora företag avsätter vanligtvis 1 000 000 kronor eller mer varje månad för webbmarknadsföring.
Även om reklam, PR och evenemang är avgörande, expanderar digitala marknadsföringstjänster i en otrolig takt. Du och ditt företag går miste om daglig inkomst om ni inte gör den formen av marknadsföring nu. Ta det lugnt, dock; som någon som har arbetat inom byråsektorn kan jag intyga att ett överraskande antal företag fortfarande behöver hjälp eftersom de fortfarande behöver vara digitalt mogna. Det finns därför en chans att positionera dig själv och förbättra ditt spel!
Kostnaden för digitala marknadsföringstjänster kan variera från byrå till byrå, så tänk på det när du handlar. Priserna jag listar i den här artikeln är baserade på offentlig forskning och professionell expertis.
De prisbestämmande faktorerna
Du kommer att observera ett brett utbud av kostnader när du får offerter från byråer och konsulter.
Här är flera fall då ditt pris kan påverkas:
- Konkurrenskraften i din bransch och om du är en ensam aktör i den
- Var du befinner dig fysiskt och om du vill bli igenkänd lokalt eller globalt
- Hur lång eller kort tid har du på dig att producera resultat
- Hur du nu klarar dig på sökmotorer och annonsnätverk
- Hur bra och enkelt det är att konvertera via din webbplats just nu
Här är en illustration: En juridisk tjänsteleverantör betalar ofta 59 kronor för ett klick på Google, jämfört med 30 kronor för en försäkringsleverantör. Baserat på scenariot ovan skulle det juridiska företaget behöva investera cirka 50 % mer i annonseringskostnader för att få 1000 klick varje månad.
På samma sätt varierar omvandlingsfrekvenserna mellan branscher. En målsida för yrkesstudier har en andel på 6,1 %. Däremot kan högre utbildning på masternivå, till exempel, ha en konverteringsgrad (dvs. registrering till utbildningen) på 2,6 %. Utan att spekulera för mycket har H&M en konverteringsfrekvens som är betydligt högre än Louis Vuitton. Ja, kärnan är klar.
Hur priset kan variera beroende på var du bor:
Högre nivåer av rivalitet är vanligare i regioner med större befolkning och affärsverksamhet. Till exempel kommer en restaurang att spendera mer per klick än en i ett mindre samhälle. Som när fler sökande lägger bud på samma lägenhet ökar ökad konkurrens annonskostnaderna.
Hur verksamhetens period kan påverka priset:
Du kan förvänta dig att tillfälligt betala en högre timavgift om ditt företag är trångt och behöver hjälp omedelbart eftersom du inser att du slösar bort pengar på ineffektiv digital marknadsföring. Det är skillnad på att kunna arbeta långsiktigt och under mindre press – givetvis inte så att man avancerar ännu längre. I en tidsbegränsad miljö kommer att investera mer tid att ge snabbare resultat till en högre kostnad.
Hur din nuvarande position på sökmotorer och annonsnätverk kan påverka kostnaden:
Vet du var du och står ditt företag nu i sökmotorernas resultat? Är du nu på sida 1 eller sida 10? Priset du betalar senare för att flytta upp på listan bestäms av var du befinner dig just nu. Det kommer att krävas mer arbete än vad det skulle göra för en kortare rankningsresa att gå upp från ranking på sida 10 till nummer 1.
Kostnaden beror på hur väl din webbplats konverterar besökare:
Tror du att din webbplats framgångsrikt konverterar webbläsare till betalande kunder? Eller stöter du ofta på problem eller vägspärrar när du försöker vara flexibel? Att spendera pengar på annonser som får många besökare till din webbplats men som inte konverterar kan betraktas som ett slöseri med reklampengar. I det fallet bör uppgiften koncentreras på att förbättra din nuvarande webbplats och ta bort alla spärrar som hindrar konverteringen från att kännas sömlös.
ETT FÖRETAG SKA SPÄNDA HUR MYCKET PENGAR PÅ DIGITAL MARKNADSFÖRING?
Innan jag börjar arbeta som digital marknadsföringskonsult skulle jag vilja att företag svarar på följande frågor (samt sådana du kan ställa till dig själv och ditt företag):
Vilka är målen för företaget?
Datadriven marknadsföring, såsom digital marknadsföring, kräver att du observerar resultat före och efter dina ansträngningar. Som ett resultat bör du ha exakt angivna mål för vad som behöver uppnås. Behöver du 10 % fler webbplatsbesökare som konverterar? Vill du bli känd av 50 % fler i Sverige? Vill du ha 30 % fler nyhetsbrevsregistreringar?
Vad skiljer ditt företag från konkurrenterna?
Du måste vara väl förtrogen med ditt företag för att optimera din marknadsföring, särskilt när det gäller reklam. Du måste kunna förklara för din konsult eller byrå vad det är med din verksamhet som skiljer den från konkurrenter eller vad dina USP:er är (unika försäljningsargument). Det kommer att förenkla marknadsföringen avsevärt.
Vad har du för hobbies?
Som företagare vet du betydelsen av att balansera dina marknadsföringsinsatser mellan online och offline, digital och traditionell verksamhet. Det kan tredubbla arbetsbelastningen och kostnaderna för din digitala marknadsföring om inget händer med dina traditionella marknadsföringsinsatser. Det är möjligt att digital marknadsföring krävs för att kompensera för misslyckandet i konventionella strävanden.
Vad gör dina rivaler och vilka är de?
Du måste då och då ta en snabb titt på vad dina rivaler gör. Genom att studera dina konkurrenter kan du lära dig hur du skiljer din marknadsföring från deras eller att dra nytta av om de är snabbare att anta en trend som din bransch verkar ta till sig. Fundera på om dina konkurrenter är aktiva på sociala medier, hur de rankas för specifika sökord på Google och hur mycket de verkar spendera på SEM (sökmotormarknadsföring).
Vilka plattformar använder dina kunder?
Kostnaderna för digital marknadsföring varierar beroende på plattform. Till exempel är det dyrare att nå 1000 individer på LinkedIn än att få samma målgrupp på TikTok. Om du använder pay-per-click-annonsering blir priset för att göra animerade filmer för innehållsutveckling ett annat. Naturligtvis bör du också övervaka din målgrupps webbsidor.
Hur ska du utvärdera din framgång online?
Intjänad försäljning används vanligtvis för att mäta marknadsföringsaktiviteter. Ditt marknadsföringsteam måste informeras om dina försäljningsmål och få regelbundna uppdateringar. En marknadsförares jobb innebär att tolka data, och att ta fram en plan eller följa upp kan ta timmar eller till och med dagar. Utgifterna i samband med dataanalys ökar med tid och ansträngning, men de ökar också i proportion till dina mer betydande försäljningsintäkter.